Dag 3 i Ulan Bator

Busstur i periferien, tempeltur med mating av duer og siste avskjed med tog-gjengen.

TempelI dag planla vi å stå opp kl 9 for å få en tidlig start på dagen, fordi vi måtte finne ut hvor bussen til hesteløpene gikk fra. Ved et uhell hadde Una klart å stille vekkerklokken til 8 istedefor, så plutselig hadde vi veldig god tid. Etter frokost befant vi oss på gaten med en papirlapp i hånden mens vi prøvde å lokalisere bussene. Etter litt fram og tilbake fant vi endelig ut hvor bussene til hesteløpene gikk. Mens mongolerene stappet seg selv inn i bussene som sild i tønner, ventet vi med stor ro til en litt mindre full buss kom forbi. Da at vi hadde kjørt ca. en time ble bussen stoppet av politiet, som forklarte at de ikke slapp inn flere folk etter kl 7 om morgenen, selv om om hesteløpene ikke startet før kl 11. Der ventet vi i 45 minutter for mongoleren på bussen fikk hisset seg opp nok til at vi endelig fikk kjøre videre. Men etter nok en halv time ble vi stoppet av enda en politimann, som sa at vi måtte vente enda 2 timer før vi fikk kjøre videre. Siden vi da allerede hadde gått glipp av hovedløpet tok vi heller en buss tilbake til Ulan Bator, der vi bestemte oss for å besøke Llama Tempelet istedet.

Der var det usakelig mange duer. Hege fikk litt småpanikk, men tok mot til seg og fikk vandret rundt selv om hun fikk en due på armen (Hun ble forresten intervjuet av en mongolsk tv-stasjon i går, glemte å skrive det). Linn kjøpte fuglefrø og hun og Una matet duene. Una har aldri følt seg så skitten etterpå i hele sitt liv. Høydepunktet i tempelet var den 26,5 m høye Buddha statuen i gull.

Om kvelden traff vi gjengen fra toget og vi spiste middag sammen for siste gang. Nå skal alle reise til hver sin ende i Mongolia. Vi skal på en 3-dagers Ger (telt) tur, så derfor blir dette det siste innlegget før tidligst fredag.

God natt trofaste følgesvenner!

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (3)

Lini - 12.07.2011 - 17:22

Digger Buddah statuen- suvenir til meg?

Fløyen - 15.07.2011 - 8:36

Hei Hege (alias: raudt hår)

! No har vi set på dei siste bileta på smartboarden. Ser ut som du har det veldig kjekt. Sidan du allereie har funnet fram jojo'en, so lurer me på om du lengtar heim. Vi bytar gjerne plass med deg, for er det berre 2 born å passe. Helsing Mine, Anton; Lailaog Tara!

Hege - 15.07.2011 - 9:04

Fløyen

Jojoen er faktsik genial, har brukt den masse naar vi kjeder oss, men lengter nok ikke hjem enda... Barna paa landsbyen elsket den, og er en god maate aa faa kontakt med dem paa! Haaper dere har det bra hjemme, kanskje det kommer ett postkort i posten om ett par uker!