Siste døgn på Transmongolske og dag 1 i Beijing

Action i Mongolia, soving på tog og dumpling i Beijing

I Kina heises toget v�rt opp for � bytte understell.Vi stod opp friske og klare klokken 5 søndag 17 juli, vi skulle nemlig rekke toget som skulle ta oss videre til Kina og Beijing. Vi ble positivt overrasket over den flotte bilen som kom for å hente oss, det var til og med bilbelter i - bortsett fra i midten, der Hege skulle sitte, så derfor måtte hun påpeke dette ved å si: "Jaja, har vi ikke kræsjet til nå, så kræsjer vi ikke på en korte turen ned til togstasjonen". Det var virkelig ikke noe hun skulle ha sagt. Nesten fremme ved stasjonen hørte vi noen merkelige bremselyder fra en bil og da vi snur oss ser vi at et kommer en ukontrollert bil i en enorm fart bortover veien. Den kom forbi oss, så dundret den i en lyktestolpe! Det var som tatt ut av en film, det eneste som manglet var at bilen stod i full fyr. Heldigvis så det ut som det gikk bra med mannen bak rattet, så vi kjørte videre, med hjertet i halsen.

Togturen denne gangen tok rundt 30 timer, så bare barnemat for oss erfarne togpassasjerer. Døgnet ble brukt til å lese, sove, spise og passkontroller. Toget var litt forsinket (derfor fikk vi gratis mat i restaurantvognen) og lettelsen var stor da vi endelig kunne tråkke ut på Kinesisk grunn. Hostellet vårt var ett stykke fra togstasjonen, så tanken var å ta en taxi, men ingen ville ha oss med! Derfor måtte vi gå hele veien. Svett, sliten og varm kom vi frem og vi ble geleidet inn på rommet vårt. Gleden var stor da vi så at vi hadde eget bad.

Resten av dagen ble brukt til å utforske området rundt hostellet. Vi bor ganske i nærheten av en stor handlegate, med masse butikker og restauranter (blant annet en gate som selget diverese biller og insekter på spyd). Tilbake på hostellet var det dumplingparty, med gratis mat og koselig selskap. Vi satt på bord med en Steve fra Canada - en koselig kar, med god musikksmak. De neste dagene skal brukes på å utforske Beijing og alt det har å by på!

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (2)

anbefalinger

Stian - 19.07.2011 - 17:54

Flotte bilder og god mat

Bildene av hotellet og toget som ble løftet opp var kjempetøffe! Skikkelig bra bilder! Så nesten ut som var noe feil med størrelsen på mannen i forhold til toget :)rnPrøvde dere spise sjøstjerne og skorpion forresten? Alt må jo prøves minst en gang, selv om dumplingsene kanskje så mer fristende ut. Gleder meg til fler bilder av muren. Kos dere videre :)

anbefalinger

Stroresøster - 19.07.2011 - 19:14

Kem e det:

Din minste niese har sett på bilder med meg i dag fra Mongolia og Bejing, og hun spør til alle bildene, KEM E DET!!!! Så sier hun TANTE UUUUUNNNAAA.... med et stort smil og skingrende høy stemme:) klemmer fra alle oss