Ha Long Bay

Vi har vært på båttur i flotte omgivelser, besøkt grotter og apeøy og spist mye god sjømat!

Dag 1
Vi ble plukket opp tidlig på hostellet i Hanoi, turen skulle nemlig videre til flotte Ha Long Bay. Vi hadde alle store forventninger til turen, for endelig skulle det bades. Det tok litt over 3 timer å kjøre fra Hanoi til bukten og da vi endelig kom frem sjekket vi inn på båten og slengte på oss bikinien. Båten forlot havnen og tok oss med ut på havet og labyrinten av kalksteinfjellene. Omgivelsene var kjempeflott og skuffet ikke.
...
Etter en stund fikk vi beskjed om å ta på oss klærne, for nå var det grottebesøk som sto på planen. Det var 3 grotter, den ene litt større enn den andre. Vi ble ikke kjempeimponert over grottene og syns egentlig at det var litt unødvendig - vi ville jo mye heller bade. Etterpå padlet vi kajak, som var mye kjekkere. Det var flere som badet, men vi tok ikke sjangs på å velte båten, da det virket litt vanskelig å komme seg opp igjen. Una og Linn spurte heller guiden om de kunne få bade fra bryggen, men det var visstnok for farlig med alle båtene som var der.
Da vi kom tilbake til båten, seilte vi videre mot Cat Ba Island. Båten ankret opp ett stykke fra øyen. Selvom mørket kom snikende fort, var gleden stor da vi endelig fikk bade! Det var ca. 30 grader i vannet og det beste badet jeg noen gang har tatt.

Dag 2
Vi stod opp grytidlig for å få med oss soloppgangen. Dessverre viste det seg at guiden hadde sagt feil tispunkt til oss og solen var derfor allerede stått opp. Litt skuffet fant vi heller ut at vi skulle bade. Vi badet til frokosten var klar. Etter frokosten gikk vi i land på Cat Ba Island. Det var også her vi skulle overnatte til dagen etter. Vi ble busset til nasjonalparken, hvor vi skulle ta en kort tur opp på fjellet. Stien bestod av bare gjørme og det var glatt og lite kjekt å gå der. Vi kom oss heldigvis opp uten noen særlig store ulykker. Hege var så tøff at hun klatret opp i det høye tårnet (som vinglet litt frem og tilbake). Utsikten der oppe var i grunn helt lik som nede på bakken, men det var likevel verdt det. Una dristet seg også opp, men var kjapt nede igjen.
...
Vel nede igjen kjørte vi videre til byen vi skulle bo i. Vi ble sjekket inn på 4-stjerners hotel, et flott avbrekk fra hostellene vi har bodd på. Etter innsjekk og litt avslapping, gikk turen videre med båt til Monkey Island. Det var en flott sandstrand, med aper på. Bading var det som sto høyest på listen og idyllen var stor til Stine fant en sprøyte med nål på flytende i vannet, da kan man trygt si at vi kom oss raskt opp igjen.

Dag 3
Etter frokost bar det tilbake til båten. Vi seilte en annen vei tilbake til Ha Long Bay og var derfor innom en flytende landsby (som også er trykket på en av pengesedlene). Vi ble tilbudt en tur inn i noen av grottene, men det var lite fristende i regnværet. Reisen tilbake til Hanoi gikk knirkefritt, men da vi kom til hostelet viste det seg at "noen gamlinger" (sitat fra eieren av hostelet) hadde mistet flyet sitt og derfor fikk vi ikke rommet vårt. Vi ble innlosjert på det samme hotellet som første dagen, og heldigvis fikk vi fire senger denne gangen. Om kvelden spiste vi is på vår nye favoritt kafè, Fanny (kanelis er forresten undervurdert) og senere klarte vi å gå oss vill i Hanois mange små gater. Linn hadde heldigvis vært så lur å ta med seg kart og tilslutt klarte vi å orientere oss tilbake til Hotellet.
...
Nå går turen videre til skredderbyen Hoi An og vi blir derfor uten internett det neste døgnet.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (6)

Tante Eli - 16.08.2011 - 8:36

bading

ÅÅÅÅÅÅ ,det høres deeeeilig ut med det varme vannet!!!!

Linn - 17.08.2011 - 11:59

Fremme i Hoi An

Da var gjengen kommet trygt fram i Hoi An etter alt for mange timer paa buss - igjen. Dette begynner aa bli en vane, og vi har mer eller mindre vent oss til det alle sammen. :)

Linn (den store/ gifte utgaven) - 18.08.2011 - 12:23

Deilig med et bad!

Det hørtes ut som det var etterlengtet med et bad eller to! :-)

Ra - 19.08.2011 - 19:21

Kjempekjekt å følge med dere

Dere tar så mange flotte bilder :D Er kjekkere dette en Discovery og National Geographic ^_^/

Hehe, liker ansiktsutrykket ditt stine på bilde 9/23 ^_________^ Kos dere videre.

Hilsen Ruben

Norvald - 20.08.2011 - 8:31

Tid for badeferie

Etter ennå en lang busstur så må det jo være kjekt å se frem noen dager med bading i Sør Kinahavet.

Tror Phuong (hun som eier Full Moon Beach Resort) har bygget enneå et "hotell" som ligger på nordsiden av "sanddynene" Kanskje finere strand der (men også "fredligere") enn på Muine Beach.. Uansett, så er det sikkert verdt å ta turen ut når dere likeveler oppe i sanddynene og ute i fiskerlandsbyen. Kos dere.

Linn - 21.08.2011 - 10:08

Mui Ne

Hun har bygget et hotell til, men vi bor på gode gamle Full Moon Beach resort. Det er mye likt som sist gang, med andre ord kjempeflott. ;) Komt flere nye hoteller og restauranter i området (dessverre), og Coco caf'e så veldig stengt ut i ste. Blir nok tur i sanddyner og fiskelandsby. :) Klem