Hoi An

Sightseeing, ruiner og strandliv i skredderbyen.

Tirsdag hadde vi en rolig dag i Hanoi før vi kom oss ombord på sleeperbussen til Hoi An. Denne virket meget ren og kakkerlakk-fri, noe som gjorde oss rimelig fornøyde. Da vi gjorde siste tissestopp for natten orket vi ikke å stå i kø for å gå på de vestlige toalettene, så vi gikk i stedet i den asiatiske rennen og blottet våre hvite rumper for majoriteten av den kvinnelige befolkningen på bussen. Vi la oss til rette for en god natts søvn, men dette viste seg vanskelig da plankene som skulle holde hodet til Linn oppe hadde knekt (hun stjal en planke fra nabosengen) og veien var så humpete at Stine og Hege holdt på å falle ut av sengene sine i andre etasje. Una på sin side sov meget godt.

...

Onsdag morgen stoppet vi for å gjøre vårt fonødende og også for å observere en liten flokk med vannbøfler som gikk og gresset i veikanten. Oksen var tydeligvis ikke begeistret for at folk kom for nær flokken dens og stirret olmsk på folk (som Una) og tok truende steg mot dem. Vi måtte bytte buss i Hue og vente i 4 timer før vi kjørte videre. Vi så bymuren når vi kjørte forbi med bussen og benyttet tiden til å slappe av og spise i stedet for å sightsee. Når vi skulle kjøre til bussen ble vi dyttet inn i en taxi med altfor mye folk, men det var ikke plass til alle så Hege satt bakpå en moped i stedet. Hun var meget fornøyd med lufteturen. Fremme i Hoi An gikk vi litt rundt og lette før vi fant hostellet. Vi gikk ut og spiste middag og tok en rolig kveld.

Torsdag tok vi for oss Lonely Planet og gikk for å se på alle seerverdighetene i gamlebyen. Vi var innom et uvisst antall templer, museer og gamle hus. Vi gikk også over broen til Cham Nam Island for å se på Randys Book Xchange, men fant ikke noe interessant. Vi gikk gjennom markedet og smakte på pomelo, en sitrusfrukt med det latinske navnet Citrus Grandis Linn, som vi oppdaget ved en tilfeldighet i Hanoi. Meget smakfull hvis man ikke spiste det hvite skallet. Vi så også på den japanske broen (som var en smule mer skuffende enn vi hadde fått inntrykk av). På slutten av dagen tuslet vi tilbake til hostellet og la oss tidlig da vi skulle opp kl 4.30 dagen etter.

I dag stod vi som sagt opp uhørt tidlig og pakket oss inn i en buss for å se på ruinene av My Son (uttales MI SUNN), en gammel by som er eldre enn enn Angkor Vat, men betydelig mindre og mer ødelagt pga krigen. Ruinene var interessante og vi hadde en flink guide. Hun fortalte oss blant annet at folk hadde kommet til byen på elefanter for å tilbe de tre viktigste hindustiske gudene Shiva, Vishnu og Brahma. Templene var bygget i indisk stil med en enorm mengde alter som symboliserte en penis oppå en vagina. Man skulle helle vannet over penisen slik at det rant ned på vaginaen og så samle det opp og bruke det i fruktbarhetsritualer. Veldig interessant... Kl 10 var vi tilbake på hostellet og tok en liten powernap. Så tuslet vi litt rundt på markedet og spiste kanel- og pasjonsfuktis (nam) før vi dro til stranden og badet i ca en time før det ble torden og regn og vi rømte tilbake til hostellet hvor vi er nå.

...

I morgen skal vi ta sleeperbuss til Mui Ne Beach og regner med å være fremme en gang på ettemiddagen dagen etter.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (3)

eirik tha brother - 24.08.2011 - 12:40

hei

kanon fine bilder!!! misunnelig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Storesøss - 28.08.2011 - 8:07

Tenke seg til

I følge minstemann måtte vi se ekstra lenge på bilde av: "pusetakken" den sier JAO, og det var det beste bilde:)

Una - 29.08.2011 - 15:47

Re: Tenke seg til

Ååå, hun er så søt! Du må klemme alle fra meg og si at jeg savner dem!