Mekong

3-dagers rundtur i Mekongdeltaet

Vi ble kjørt fra Saigon til Cai Be, hvor vi gikk ombord i en båt som tok oss med rundt det flytende markedet. Her ble det solgt all slags rare frukter og grønnsaker. Da vi kom i land, besøkte vi en mini godterifabrikk, hvor de lagde forskjellige karameller og godterier av kokosnøtt. Nam! Vi fikk også smake på den hjemmelagde honningteen (det var små bikuber inne på plassen) og se hvordan de lagde rispapir. I tllegg fikk vi smake på ris-sprit, med ca. 50 % alkohol i. Det smakte mildt sagt død og helvete.
Til lunsj stod det catfish og underholdning på menyen. Verken maten eller musikken falt helt i smak hos denne gjengen, da sangen hørtes ut som en døende katt.

...

Dag 2 startet med en koselig tur i robåt på elven. Vi ble rodd rundt de flytende husene og fikk også besøke en fiskefarm. Guiden kastet mat i burene og fiskene gikk helt amok. Deretter ble vi rodd til en liten landsby bebodd av det etniske folkeslaget Cham. Her vevet de flotte duker og sjal.
Etter en liten kjøretur med bussen, og et lite stopp ved ett tempel, var det atter på tide å gå ombord i båt. Denne gangen gikk turen til Tra Su Cajuput forest. Vi kjørte rundt blant trærne og flere steder var det som å kjøre båt på gress fordi det var så mye blader på vannet. Lunsj ble inntatt på en liten restaurant i skogen, blant fugler og andre dyr.

Siste dagen besøkte vi igjen et flytende marked, nærmere bestemt Cai Rang Floating market, som er det største og mest fargerike markedet i Mekong. Vi kjørte rundt i labyrinten av båter som solgte alt fra potet til dragefrukt. Vi fikk også smake på tropiske frukter og gå i en frukthage, før vi kjørte med buss til der vi skulle lunsje. Vi havnet på bord med to hyggelige karer fra Israel og da vi fant ut hvor gammel han ene var, ble vi helt sjokkert, fordi vi trodde han var minst 20 år yngre. Det ble ett til besøk på et market, hvor Una kjøpte sin nye favorittfrukt, rambutan, før vi plutselig var tilbake i Saigon!

...

I kveld har Linn og Una vært og prøvd kjolene sine. De ble kjempefine, men må endres litt på før de sitter helt perfekt.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (2)

anbefalinger

Ma-Tos - 30.08.2011 - 6:39

Livstegn

Puuh! Alltid glad når dere er tilbake på nett. Dere får utrolig mye med dere av opplevelser. Flotte og artige bilder. Liker kommentarene på de :-) Håper dere tar bilder når dere prøver de ferdige kjolene.

anbefalinger

Storesøss - 05.09.2011 - 19:43

REGN IGJEN

Det er ikke vanskelig å se dere er fra Bergen... Så hverdagslig i regnet:) Spiser dere mye fisk eller?