Dag 3 i Phnom Penh

I dag har vi utforsket byen med vår nye venn Siri (fra Jæren) og latt små fisker spise på føttene våre.

I går kveld etter at vi hadde skrevet innlegg kom vi i prat med en hyggelig jente som viste seg å hete Siri og var fra Jæren. Vi spurte om hun ville være med oss å sightsee dagen etter og hun sa ja, så i morges møttes vi alle til frokost og gav oss etter hvert i vei til Nasjonalmuseet. På veien snublet vi over et buddhisttempel som het Wat Ounalom som vi utforsket en stund.

...

Etterpå gikk vi til Nasjonalmuseet med et lite pit-stop for at Linn og Hege skulle få kjøpe pølsebrød med is i. Hege ble en smule skuffet over at den ene isen hadde durian-smak, som dere muligens husker at smaker helt forferdelig. Inne på museet var det utrolig mange hindu-statuer og en nydelig liten hage i midten. Vi satt en stund på noen benker utenfor og pratet før vi utforsket muséhagen.

Kl 14 åpnet Royal Palace og vi gikk bort til inngangen, men fikk beskjed om at vi ikke var anstendig antrukket. Dermed tok vi en kjapp tuk-tuk til hostellet, byttet klær og kjørte tilbake. Royal Palace viste seg å være et stort kompleks med flere palasser, pagodaer og stupaer. Hovedsalen var avstengt fra publikum for en eller annen begivenhet, sannsynligvis besøk fra en eller annen viktig laotisk person ettersom Laos flagg hang overalt. Ett av byggene heter Silver Pagoda fordi gulvet er dekket med 5 tonn med sølv. Det meste er tildekket så det ikke skal slites ut av turistene, men man kan fortsatt se sølvet enkelte steder.

Da vi vandret tilbake mot hostellet snublet vi over en restaurant som så koselig utog bestemte oss for å spise lunch/middag. Maten var meget god. Da vi var ferdig gikk vi videre og fant et sted der de hadde fiskemassasje. Dette innebærer at man stikker føttene ned i et basseng med fisk som så nibbler på føttene dine og spiser av den døde huden. Det kiler noe helt vanvittig, men man venner seg til det. Una prøvde også hendene og det var en merkelig opplevelse da man faktisk kan kjenne fisketennene mot huden. Linn og Unas føtter var definitivt de mest populære, uvisst hvorfor...

...

Vi tok oss en tur på markedet og gjorde noen små varp før vi satte oss i kafeen på hostellet og preiket resten av kvelden. Nå skal det soves! God natt!

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (4)

Mariel - 02.09.2011 - 16:28

hei!

Ka skjer med at dåke aldri e anstendig nok kledd på sightseeing? :P

Onkel Tore - 05.09.2011 - 14:24

Hei, hei!!

Ja det lurer eg og på!Ja, dere er kommet langt på veien nå og inntrykkene må være formedable!

Og mange venner får dere underveis. Det må ha vært rart å treffe en fra Jæren. Da føler en kanskje at verden ikke er så stor.

Lykke til videre alle sammen. Det er veldig spennende å følge med. Mormor (Stine og Hege) fikk se masse bilder da hun var på Våga og spør stadig etter nytt.

Beste hilsen fra Onkel Tore

Una - 05.09.2011 - 14:32

Anstendig

Anstendighet er veldig forskjellig fra sted til sted og by til by, pluss at det er VANVITTIG varmt å skulle gå så tildekket hele tiden.

Hege og Stine - 07.09.2011 - 0:28

Onkel Tore og Mormor

Kjekt å høre at mormor også følger med :) Vi har det fantastisk og vi koser oss utrolig mye :)