Vientiane

Sightseeing, belgiere og Joe.

Mandag ankom vi som nevnt Vientiane og brukte dagen til å bli litt kjent med byen. Vi så Black Stupa og Triumfbuen og rakk såvidt en kjapp tur innom morgenmarkedet. Rommene våre var fine, men til vår store skrekk oppdaget vi at vi ikke hadde varmt vann. Dette ble heldigvis fikset dagen etter.

...

Tirsdag dro vi tidlig til den thailandske ambassaden for å søke om 30 dagers visum. Har seg nemlig slik at hvis man FLYR inn i Thailand får man automatisk 30 dagers visum, men hvis man drar over land får man bare 15 dager. Idiotisk. Og man måtte betale i baht! Var ikke lov med verken kip eller USD så vi måtte ut på gaten og veksle. Etterpå var vi rundt i litt forskjellige templer, blant annet Wat Sisaket som regnes som et av de fineste templene her. Det var her Linn møtte Joe for første gang for 4,5 år siden da han var munk. De har holdt kontakt siden og vi planla å treffe ham mens vi var i hovedstaden. Vi fant fire identiske kattunger her og lekte litt med dem før vi gikk inn i tempelmuseet. Her måtte alle ta på seg de tradisjonelle lao-skjørtene slik at vi var anstendig antrukket. Vi ble raskt lagt merke til av en gruppe filippinske turister som selvsagt måtte ta bilde med oss. Og vi som trodde vi hadde mistet populariteten vår da vi forlot Kina :p Inne i museet var det en helt vanvittig mengde Buddhaer. Ikke en gang Linn orket å ta bilde av alle (intern vits). Etter tempelet dro vi til morgenmarkedet og snuste litt rundt før vi dro tilbake til hotellet. Her samlet vi sammen alt vi hadde kjøpt de siste månedene og tok det med til postkontoret og sendte det hjem. Det kostet litt over 1 million kip. Er en ganske spesiell opplevelse å holde 1 million i hendene, det skal sies. Pakkemannen var forresten utrolig hyggelig. På kvelden møtte vi Bram, belgieren vi traff i Vang Vieng, og spiste middag og tok noen øl nede ved elvebredden.

Onsdag tok vi en tuk tuk til Buddha-parken som ligger ca en time utenfor byen. Veiene i dette landet er noe for seg selv og da vi kom frem var vi "shaken, not stirred". Det første vi så på her var en enorm rund kule med et tre på toppen og en enorm munn som inngang. Denne kulen hadde flere etasjer og disse symbolisert helvete, jorden og nirvana. Man kunne klatre helt opp på toppen av kulen og se hele parken derfra. Etterpå vandret vi rundt og så på all verdens merkelige buddhistiske og hinduistiske statuer. Det mest imponerende var en enorm liggende Buddha med et artig ansiktsutrykk. Da vi var ferdig dro vi til den thailandske ambassaden og plukket opp passene våre. På kvelden traff vi igjen Bram og vennen hans Egon som var kommet tilbake fra Luang Prabang. Da vi kom tilbake til hotellet satt Joe og ventet på oss. Han hadde visst prøvd å få tak i oss hele dagen, men hotellet hadde ikke gitt beskjed. Han ble veldig skuffet da han fikk vite at vi hadde bestilt billetter til Chiang Mai og dro kl 17 dagen etter for han hadde håpet vi kunne være med ham å undervise en klasse i engelsk. Vi avtalte likevel at vi skulle besøke ham dagen etter når han var ferdig på jobb.

I dag stod Linn tidlig opp og spurte hotellbetjeningen om vi ikke kunne flytte reisen vår til Chiang Mai en dag. Vi diskuterte nemlig kvelden før at det hadde vært koselig å overraske Joe og hjelpe ham med engelskklassen. Heldigvis gikk det helt fint å flytte billettene til dagen etter. Vi tok en tuk tuk til Golden Stupa og utforsket den og templene rundt den i noen timer. Så tok vi en tuk tuk til stedet der Joe bor og traff ham der. Vi satt hjemme hos ham og pratet en stund før vi gikk sammen til Joma og spiste middag. Joe ble veldig glad da vi sa vi kunne være med ham til klassen hans likevel og hjalp oss å finne en tuk tuk vi kunne praie. Vel fremme på skolen ble vi egentlig bare kastet ut i undervisningen og prøvde å hjelpe elevene med korrekt uttale av ulike ord og setninger. Vi hadde først en time med barn i alderen 7-10 år og så en time med ungdommer på 11-16 år. Noen var veldig entusiastiske og flinke, mens andre så ut som om de ikke kunne brydd seg mindre, spesielt i den eldste klassen. Typiske ungdommer med andre ord :p

...

I morgen skal vi ta det rolig, pakke tingene våre, spasere litt med Joe langs Mekong-elven og så ta minibuss til Chiang Mai, Thailand.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (3)

Ingrid - 29.09.2011 - 20:31

Reising..

Hei igjen jenter..

Dere er virkelig helt fantastisk flinke til å legge inn innlegg på bloggen altså. Det er nesten vanskelig å holde følge med dere. Men nå er endelig turen kommet for meg og å reise litt. Reiser i moregn til Irland, der vi har leid oss bil og skal kjøre rundt i Irland og får også med oss store deler av nord irland. gleder meg til å legge ut bilder sånn at dere får se de! =)

Det kommer til å ligge et postkort til deg Una når du kommer hjem. selv om det blir rart å sende et postkort no som eg vet du ikke får lest på mange mnd. men sende er obligatorisk så det bilr gjort! Dette minner meg på at eg takker så utrolig mye for siste kortet eg fikk av deg min søte Unapus.. Du er herlig. blir så glad når eg får postkort!Håper dere hardet utolig kjekt og til neste gang: kos dere utrolig mye med å utforskeverden mot evigheten!!

Una - 01.10.2011 - 4:22

Chiang Mai

Vi er trygt fremme i Chiang Mai, Thailand. Slapper av på hostellrommet og vurderer frokost.

eirik, (broren fra den samme moren) - 04.10.2011 - 8:36

tihi

Ser dere er blitt lærere der ned. Får håpe de følge bedre med enn det jeg gjorde på den alderen :) Kjempe fine bilder, men er ikke misunnelig i det hele tatt for vi hadde nemlig 2 dager med fint vær i forrige uke. Så det så :)- KOOOOOOOOOOOS DERE!!!!