Roadtrip: Yeppoon - Hervey Bay

Mulig ulovlig camping, hvalsafari og hjemmelaget mat.

Etter at forrige innlegg ble postet fra Yeppoon kjørte vi videre langs kysten et lite stykke. Vi stoppet først ved en rasteplass ved Lammermooor Beach og laget taco. Etter at maten var fortært oppdaget vi imidlertid at det var forbudt å campe på stedet, og vi måtte derfor bevege oss videre. Vi fant en koselig liten strand like ved Capricorn Coast nasjonalpark, hvor vi tilbragte natten. Kvelden ble brukt til solnedgangsvandring på stranden (åh, hvor romantisk) og filmtitting.

Mandag, 31. oktober

Med friskt mot stod vi opp 05.30 (!!!!) for å se på soloppgangen fra stranden (Nå skal det sies at Hege og Stine feiget litt ut, og ble værende i slumremodus i bilen.). Bilder ble tatt, deretter inntok vi en kjapp frokost, og kastet oss i bilene. Turen fortsatte sørover, retning Bundaberg. På veien bestemte vi oss for å stoppe i de to småbyene/stedene Agnes Water (ca. 1600 innbyggere) og Town of 1770 (ca. 60 innbyggere), da vi hadde lest at dette skullevære koselige plasser. Og joda, veldig koselige, men ikke så veldig mye mer enn det. Stedene har fine strender, men ikke noe særlig mer å tilby enn akkurat det, så vi hadde bare et raskt stopp før vi kjørte videre (Dersom vi hadde hatt bedre tid kunne vi gjerne blitt værende i ro på stranden der en dag eller to).

Etter planen skulle dagens kjøring ende i Bundaberg. Slik ble det derimot ikke. Da vi kom til overnevnte by, som ligger et stykke fra kysten, konkluderte vi med at vi heller ville mot sjøen. Vi kjørte derfor rett gjennom Bundaberg, og endte opp i Bargara. Atter et fint sted, med en fin strand. Men.... Gjengen var ikke helt fornøyd enda likevel. Vi har drømt om å dusje i noen dager, og ble enige om at en ordentlig campingplass (med alle mulige undervurderte fasiliteter) er mer fristende enn en tilfeldig parkeringsplass. Vi kjørte videre til Hervey Bay (en dag før planen), og "sjekket inn" på en koselig campingplass. Omsider kan vi dusje når vi vil, gå på do når vi vil, vaske klær, bruke internett, ja, vi unnet oss rett og slett litt "luksus". Åh, lykke!

Dagens middag var noe vi alle har savnet (faktisk savnet enda mer enn en varm og god dusj, og har vært fantasert om siden vi var i Mongolia); risengrynsgrøt. Denne ble laget på vår eminente primus, ved hjelp av ris, vann og melk (det er ikke akkurat som at det finnes ferdig grøtris her). Dette, perfeksjonert med smør, sukker og kanel, sendte oss alle fire rett i mathimmelen.

Tirsdag, 1. november

I dag var vi oppe før 7 (altså tidlig, atter en gang). Vi skulle nemlig på hvalsafari, for å prøve å få øye på knølhvaler på sesongens siste dag. Båten "Whalesong" var vårt fartøy de neste 5 timene. Ombord ble vi servert frokost med bacon og fersk frukt, og så mye kaffe som vi orket å drikke. En kunne blitt bortskjemt av mindre. Etter ca. 1,5 time begynte det å bli action; de første hvalene ble øynet. Med stor entusiasme stormet vi opp å dekk, og skaffet oss plasser helt fremst ved rekken. Vi fikk se mamma-hvaler (kuer) med sine baby-hvaler (kalver) som var alt fra et par uker til noen måneder gamle. De migrere nå sørover mot Antarktis, hvor de tilbringer deler av året. Hvalene tumlet rundt i overflaten, og det var artig å se på. Dessverre kom de ikke helt bort til båten, så det var ganske vanskelig å ta bilder av dem. Det mest fascinerende var da en av hvalkalvene hoppet. Å se en flere tonn tung klump, bestående av muskler og fett, hoppe opp over vannoverflaten med hele sin gedigne kropp, er et fantastisk syn. Til tross for at dette skjedde to ganger, rakk vi ikke å ta bilder av det.Fornøyde var vi likevel, og hadde en flott tur på sjøen.

Tilbake i campen gjentok vi gårsdagens suksess med grøt, denne gang til lunsj. Resten av ettermiddagen ble brukt til vasking av klær, mer dusjing (bare fordi vi kan) og avslapping. Kveldens middag var grilling, der vi endte opp med en matorgie uten like. Vi klarte ikke helt å bestemme oss for hvilket kjøtt vi skulle ha, så vi endte opp med kyllingfileter, svinekoteletter (som var større enn først antatt) og biff (som var så mør og god at den smeltet på tungen). I tillegg grillet vi maiskolber. Nam! (Vi kokte også ris, men vi var alle for mette til å spise den.)

Onsdag, 2. november
Som de morgenfuglene vi er, var vi oppe kl. 7 i dag også. Det var overhodet ingen grunn til det, annet enn at vi våknet da, og ikke fikk sove mer. Vi har i dag slappet av i solen med bøkene våre, og tatt livet mye med ro. Mens vi tok livet med ro ved bilene våre, kom Liz (damen som eie campingen) bort til oss, og ville ha oss med på bilder. De skal nemlig lage en ny collage til et campingblad. Det ble derfor en aldri så liten fotoseanse, der i hovedsak Stine med pcen på fanget var et yndet fotoobjekt. Så nå blir vi muligens bladmodeller hele gjengen. Artig!

I ettermiddag har vi vært en tur på stranden i området (gått på tur, jadda!) og vært en kjapp tur nede ved havnen (fordi Una insisterte på å ta bilde med en halv knølhval som står og gaper der nede). I kveld har det atter en gang blitt grilling til middag. Denne gangen med kylling, biff (av okse) og KENGURU på menyen. Kenguru var godt, men litt rart. Kan absolutt prøves igjen.

I morgen tidlig kjører vi til Rainbow Beach, hvor vi bytter ut bilene våre med en firehjulstrekker jeep, og så tar vi ferge over til Fraser Island. På øyen blir vi værende i halvannet døgn, før vi får våre flotte biler (Jimi og Øystein) tilbake.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (4)

Grethe (mamma) - 02.11.2011 - 22:01

Hippitur

Ja, grøt er godt! Ser ut som dere vet hvordan dere skal leve det gode liv. Kule biler dere kjører rundt med. Flotte bilder. Misunner dere det nydelige sommerværet. Kos dere videre :)

Ingrid - 03.11.2011 - 5:59

oseania

hello..

ser ut som dere har det veldig fint paa turen deres. eg befinner meg akkurat no i Dunedin ganske langt soer i New Zealand. i moregn er det opp igjen til Christchurch.. noen dager der oppe. saa reiser eg videre til Nelson for noen dager. saa er det paa hoey tid for bryllup.. sorkoser meg, og haaper dere gjor det ogsaa. ser saann ut i hvertfall.. Una, skal hilse fra mamm og si at hun har allerede kjoept inn julebrus til du kommer paa besoek etter at du er kommet hjem. =)

mange klemmer fra

Ingrid

Stig - 05.11.2011 - 15:24

Tilbake til fastlandet

Informerer om at jentene har kommet tilbake til fastlandet nå, men har ikke internett. :)

SØSTEREN - 16.11.2011 - 20:26

Grøt, grøt og grøt??

Ikke rart dere må campe ulovlig hvis dere ikke har råd til å spise noe annet enn grøt. Dere må virkelig savne det eller? Igjen nydelige bilder, og masse fine hopp, det er dere blitt utrolig dyktig på:) Sprek og spenstig er vel ett av målene med denne turen eller?