Sydney, Part 1

Brovandring og Operahus, skumle haier og fargerike fisker, kirker og museum - men la oss ikke glemme Harry Potter utstillingen!

DAG 1
Vi ankom Sydney sent om kvelden 20 november, etter 12 timer på bussen. Etter noen timer med søvn var det på tide og leke turist, så besøk av Operahuset og Harbour Bridge var selvskrevne på timeplanen. Vi traff Una sin venn, John og en kompis av han, og sammen tusslet vi over broen. På broen var det flott utsikt mot Operahuset, som faktisk er så lite som folk skal ha det til (selvom Stine ble overrasket over hvor stort det faktisk var). Det var også ganske mye vind og etterhvert begynte det å bli nokså kjølig. Det har nemlig ikke blitt helt sommer her i Sydney, mer som vår/høst hjemme i Bergen, så det blåser og regner en del.
Etter brovandringen gikk vi og spiste lunsj på en italiensk restaurant, før vi vandret med godt mot bort til Operahuset. Vi var alle enig om at det var et fint praktbygg og at mønsteret i taket var stilig. Una og Linn gikk også inn for å se om det var noen ledige billetter til en visning, men dessverre var det ganske så dyrt, så de droppet det.
Like ved Operahuset var det også en stor botanisk hage, så vi gikk innom der, men nå var vi blitt så kalde på de shortsbekledde føttene våre, at vi fant ut at det var på tide og tusle tilbake til hostellet.

DAG 2
Siden det var regn i luften, ble vi alle enig om at det var en god dag å besøke akvariet på (lite visste vi at været de neste dagene skulle være enda verre). Vi bor like ved Darling Harbour, der akvariet ligger, så etter en liten trasketur i gatene, var vi fremme. På akvariet hadde de alle mulige rare fisker, i alle mulige rare farger. Vi fikk se store dugonger (sjøku) og bittesmå livsfarige maneter. Haitunnelen, som ikke kan sammenlignes med den lille puslete i Bergen, var kjempestor og inneholdt flere typer haier og skater. De hadde også et lego-tema på gang, og rundt om kring stod det store legofigurer i form av sjømenn og havfruer. Det var også et stort lego-mosaisk bilde av Moby Dick.
Etter en innholdsrik dag var vi sliten og sulten, så resten av dagen satt vi på hostellet, med god bok og mat.

DAG 3
Mens Linn ble igjen på hostellet, dro Stine, Una og Hege ned til Powerhouse Museum, for der var det nemlig en Harry Potter utstilling. Utstillingen besto av blant annet av kulisser og diverse duppeditter som har vært med i Harry Potter filmene. Og det skuffet ikke. Først ble vi loset inn i et rom, hvor de som ville ble valgt inn i de forskjellige husene på Galtvort. Una ble Griffing. I det neste rommet fikk vi se forskjellige klipp fra filmene, før et stort tog kom inn i rommet, da var vi nemlig kommet frem til Galtvort! Så var det bare å tusle rundt inne på "skoleområdet". Her var det kostymer, kulisser og alle mulige småting som har vært med i filmene. Vel fornøyde tok vi også en tur innom HP-butikken. Vi hadde egentlig lyst til å kjøpe alt, men var veldig flink og kjøpte ingenting.
Da gjengen var samlet igjen, gikk vi til Chinatown og et kjøpesenter det. Hege og Stine gikk og spiste sushi, mens Linn og Una gikk rundt i de forskjellige butikkene. Det ble også ett og annet nytt plagg på alle sammen.

DAG 4
Igår gikk vi rundt i byen, selvom det regnet ganske mye. Første dagen begynte vi nemlig å gå en turistrute, som vi ikke ble ferdig med, for det var så kaldt. Vi gikk innom en flott katolsk kirke og ett museum som hadde Piccasso utstilling. Dessverre var Piccasso utstilningen litt for dyr, men alt det andre var gratis. Etter en dag fylt med kulturelle opplevelser var vi sulten, så vi jaktet på en Hungry Jacks (Burger King) og fikk oss en billig burger, før vi dro tilbake til hostellet for å lage middag.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (2)

anbefalinger

Grethe (mamma) - 26.11.2011 - 19:18

Regn

Hvis det kan være en trøst, så har vi både regn og rikelig med vind her hjemme for tiden. Ekstremværet Berit raser rundt og gjør både lysfest og adventstid ganske utrivelig. Håper dere snart får sol og sommer igjen. Enig i at de haieggene er ganske sære. Hadde aldri tippet at de kunne se slik ut.

anbefalinger

Ma-Tos - 27.11.2011 - 11:20

1.Søndag i advent og stormflo på Bryggen

Vi kom hjem fra Egypt i går kveld til regn og vind. Sverre lengtet hjem om morgenen i Egypt men ombestemte seg på Flesland hvor det regnet vannrett.Nå er det tid for advent osv. men kommer til å savne Una når jeg skal bake og pynte til jul.Sverre er fortsatt imponert over hva dere greier å få med dere på hvert sted. Det er jeg og selvfølgelig. Har dere noen følelse av at det nærmer seg jul?Hva skjer videre?