Sydney, Part 2

Gjenforening med Ragnhild,etterlengtet solskinn, tur til Manly, "åpning" av julen og blå fjell.

Fredag, 25.11.11
Vi våknet atter en dag til dårlig vær, og var litt usikre på hva vi skulle ta oss til. Plutselig dukket det opp en melding fra Ragnhild om at hun var ankommet Sydney, og var klar for å finne på noe. Vi traff hverandre ved akvariet, og vandret litt gatelangs i Sydney og så på livet og mylderet i storbyen. Vi var også en tur innom hostellet og booket Ragnhild inn på tur til Blue Mountains og Uluru sammen med oss. Etterpå bestemte vi oss for å gå på kino; tross alt ikke så veldig mye å finne på her da ikke været er på topp (strandliv egner seg bedre i solskinn). Vi så "Immortals", en film som er bra laget, men med en særdeles svak historie. Vi tok en rolig kveld med bøker og tv-serier på menyen.

Lørdag, 26.11.11
Una hadde hostet hele natten gjennom, og våknet dessverre med feber. Hun holdt derfor sengen hele lørdag. Dette var første dag med skikkelig fint vær siden vi ankom Sydney, og resten av oss fant derfor ut at en tur til Manly var passende.

Vi gikk ned til havnen, og der så vi en dame som hadde et slags show, hvor hun puttet seg selv inn i en glassboks. Absolutt et fascinerende (og forstyrrende) syn. Etter å ha knipset x antall nye bilder av operaen (mye finere i sol såklart), kom vi oss ombord i fergen til Manly (er en del av en halvøy som ligger ca. 30 min med ferge fra Circular Quay i Sydney sentrum). Vi antar at det var en regatta eller noe greier på gang, for det var ørten seilbåter å se langs hele kysten. Vel ankommet Manly tilbragte vi dagen med å gå på tur, enkelt og greit. Vi vandret ned til Manly Beach (hvor det forøvrig var så store bølger grunnet vind at stranden var stengt for badere), der vi så på dyktige surfere, en mann som bygget stilig sandslott, og vasset litt i det iskalde vannet. Videre gikk forbi noen tøffe steinformasjoner ved sjøen, og plutselig var dagen gått. Vi skyndtet oss på fergen tilbake til sentrum, skrubbsultne alle tre.

Ragnhild kom på besøk til middag, og vi koste oss med fried rice og minner fra Asia. Formen til Una var stadig oppadgående, men hun valgte klokelig nok å holde sengen da vi andre bestemte oss for å oppsøke Sydneys gater by night, i tillegg til å se på fyrverkeri ved Darling Harbour. Vi rakk dessverre ikke noe særlig til fyrverkeriet, men oppdaget imidlertid at det var en slags "lysfest" nede ved havnen. Der var det flåter med lysende gigant-julepresanger og babushka-nisser, seilbåter med fargerike lys, julenisser og det ene med det andre. Skikkelig glorete og flott folkefest med andre ord. Vi koste oss en hel del, og da festen var slutt tok vi oss en kjapp tur til Circular Quay for å se på operaen og Harbour Bridge i mørket.

Søndag, 27.11.11
Heldagstur til Blue Mountains nasjonalpark og Una var heldigvis frisk og rask. Vi ble hentet kl 8 av den ekstremt pratsomme sjåføren vår Dave. Han var en erketypisk australiener og klarte faktisk å snakke sammenhengende stort sett hele turen (8 t). Første stopp var Flat Top Mountain hvor vi hadde utsikt over stort sett hele Blue Mountains Canyon. Det blåste friskt, men heldigvis inn over fjeller iom at det var et ganske langt fall utfor kanten. Etterpå spiste vi lunch i en liten småby som het Leura og hadde egen sjokoladefabrikk!

Etter lunch dro vi til Three Sisters der vi ved hjelp av en Skyway kom oss over en canyon. Vi tok verdens bratteste funicular (Fløybane) ned i canyonen og gikk en tur nede i regnskogen. Etterpå ble vi kjørt til en brygge og tok en båt (med norsk flagg?) tilbake til Sydney og Darling Harbour. Derfra gikk vi rett til Sydney Tower, den nest høyeste bygningen på den sørlige halvkule, og så solnedgangen over byen.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (3)

veslemøy mjelde - 27.11.2011 - 21:02

jorden rundt

God tur til uluru / Ayers Rock alle fem :) Flott at formen til Una er blitt bedre :) :)

Stig - 28.11.2011 - 11:08

Landet trygt

Hei alle sammen. Jentene har altså landet trygt, men har ikke internett. :)

Una - 30.11.2011 - 9:34

Melbourne

Venter på flyet til Melbourne nå. Alt er bra :)