Taupo

Seilbåttur og vulkanvandring. Una og Linn slår seg løs.

Søndag 11.12

Da vi ankom Taupo sjekket vi inn på hostellet og booket straks en seilbåttur for å se noen maoriutskjæringer som ligger på den nordvestlige siden av Lake Taupo. Vi rakk akkurat å handle, lage middag og hive i oss maten før vi måtte skynde oss ned til havnen. Her ventet kaptein Jaime med båten Barbary og vi bega oss ut på den enorme innsjøen. Alle passasjerene fikk hver sin sacco-sekk og beskjed om å finne seg en plass på dekket. Det ble etter hvert overskyet og ganske mye vind så vi måtte låne hvert vårt teppe (i tillegg til alle lagene med klær vi hadde på oss).

Maoriutskjæringene var veldig fine, men var visstnok laget av kunststudenter som var inspirert av ulike mytologier, og ikke av maorier. Vi likte dem likevel vi. På vei tilbake til havnen la seilbåten seg ganske mye over på siden i vinden og Una ble en smule våt av bølgene. Det tok hun seg heldigvis ikke så nær av. Vi så litt på en julekonsert i parken før vi gikk tilbake til hostellet. Vi la oss veldig tidlig fordi vi skulle opp kl 5 morgenen etter.

Mandag 12.12

Vi stod opp kl 5 og pakket sekkene våre for i dag skulle vi på fjelltur i Tongariro nasjonalpark. Her ligger det tre vulkaner; Tongariro (1967 m), Ruapehu (2797) og Ngauruhoe (2287 m), også kjent som Mount Doom Fra Ringenes Herre filmene.Ruapehu er en av verdens mest aktive vulkaner og huser også det største alpinanlegget på den sydlige halvkule. En merkelig kombinasjon spør du oss, men vi skulle uansett ikke opp på den. Målet vårt var en vei som gikk mellom Tongariro og Ngauruhoe, med en mulig avstikker opp på toppen av Tongariro.

Da vi satte oss på bussen fikk vi beskjed om at det var meldt regn stort sett hele tiden og vi ble litt skeptiske. Etter hvert som vi nærmet oss parken sa sjåføren vår at hvis været ikke så bedre ut på vest-siden, der vi skulle begynne å gå, måtte turen kanselleres. Heldigvis var været lettere her og vi satte av sted i lett yr. Vi fikk riktignok beskjed om at vi ikke burde bevege oss bort fra stien for å gå opp på noen av toppene. Første delen av turen var veldig lett, men da vi kom til The Devils Staircase ble det verre. Denne delen av løypen er nesten like bratt som Stoltzekleiven (men med bedre trapper) og ca 3 ganger så lang. Mens vi gikk oppover kom vi endelig over tåkelaget som hadde lagt i dalen. Dessverre krøp tåken sakte men sikkert oppover fjellsiden så vi skyndtet oss opp på platået South Crater for å få sett oss rundt. Vi kunne ikke se noen av toppene fordi de var gjemt i det tunge skydekket, men det var fint der oppe likevel.

Vi gikk videre til neste etappe som var Red Ridge, en ganske bratt åskam dekket med løs sand og småstein. Ikke like tungt som The Devils Staircase heldigvis, men fortsatt ikke lett. Oppe på toppen av kammen fikk vi virkelig kjenne vinden som kom fra nord-øst og vi var glade vi hadde tatt rådet til bussjåføren og leid hver vår gode, fôrede regnjakke. Regnet og tåken ble også verre så vi skyndtet oss mot Emerald Lakes. På vei nedover var bakken dekket av svart lava-sand. Mange slet med det glatte underlaget som oppførte seg som nysnø, men vi fikk god flyt nedover og hadde det ganske artig. Vel nede tok vi noen bilder av innsjøene og skyndtet oss videre mot hytten på Ketethai. Her tok vi en velfortjent hvil i varmen og spiste den herlige lunchen vår (rester fra gårsdagens middag) før vi gikk videre mot parkeringsplassen der vi skulle plukkes opp. Her ble vi sittende i over en time før bussen kom og vi ble transportert tilbake til hostellet.

Så vi har altså gått 19,4 km i regnvær, vind og tåke, med ca 800 m stigning. Da vi kom tilbake var vi våte, kalde, slitne og veldig fornøyde. I morgen drar vi videre til Bay of Islands og plukker opp Ragnhild på veien.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (7)

Ma-Tos - 12.12.2011 - 10:10

Spreke jenter.

Var det "søndagstur" som ble så lang? Hvor mange timer brukte dere? Nå blir dere kanskje litt stiv og støl de neste dagene. Flotte fjell selv i tåke.Dette ligner litt på hva dere kan vente dere i gamlelandet. Tåke snø og regn bare litt kaldere ;-)

Norvald - 12.12.2011 - 21:26

Treningstur

Bra dere er begynt å tenke på å legge et godt grunnlag for alle de fjellturene dere nå skal ha hjemme i Norge.

Dere er spreke.

Linn - 13.12.2011 - 4:47

Fjellturen

Var en veldig flott tur, ja. :) Vi brukte ca 6,5 time, det var inkludert 40 min pause i en hytte på veien (var egentlig tenkt å droppe den pausen, men fant ut vi like gjerne kunne stoppe å spise, da det var flere timer til bussen skulle komme å hente oss i bunn).:)

Una - 13.12.2011 - 4:52

Strandet

Vi skulle egentlig til Bay of Islands, men nå er vi strandet i Auckland fordi bussen ikke kunne vente en halvtime! Alt er bra, vi er bare litt oppgitt. Vi har funnet et hostel og drar videre til Bay of Islands i morgen tidlig. Ragnhild er der og venter.

Linn - 14.12.2011 - 9:49

Bay of Islands/Paihia

I dag gikk ting etter planen, og vi har kommet oss nordover. Vi er nå atter en gang gjenforent med Ragnhild og alt er bra. :)

Ingrid - 14.12.2011 - 12:23

Mora til Ragnhild

Fin blogg og gode bilder!

Storesøss - 21.12.2011 - 10:11

Fra minste niesen din:)

Det........ DET e tante UNA'en min....