Påskeøyen

Vi hadde ikke tid til å bygge sivbåt, så vi tok heller fly ut til Påskeøyen, en av verdens mest avsidesliggende steder

Etter en lang flytur ble vi møtt med damer som ga oss blomster og hawaii-style blomsterkrans på flyplassen. På vei til hostellet snakket vi med en amerikansk jente, Ninja, og vi endte opp på samme rom. Vi gikk sammen for å spise mat, og etter det tok vi en runde for å se på Moai statuene som lå nærmest hostellet. De var et skikkelig imponerende syn. Vi gikk til sengs ganske tidlig, siden vi forsatt var litt jet-lagget

Dagen etter kom det enda en amerikaner til hostellet, Mike. Sammen gikk vi for å leie sykler og begynte jakten på billetter til nasjonalparkene. Det viste seg at billettkontoret var på toppen av Orongo, en ganske stor vulkan. Turen opp var skikkelig slitsom, veien var humpete og veldig støvete og vi angret ganske fort på valget av transport. Men da vi kom på toppen fikk vi en fantastisk utsikt over krateret og alt blodslitet var glemt. Orongo var et viktig møtested for Rapa Nui-folket og det var her "The Bird Man", en slags prest holdt til.

Siden vi egentlig hatet å sykle, fant vi ut at det var best å leie bil når vi skulle utforske øyen skikkelig. Det kostet også like mye for fire personer å leie en bil som det kostet å leie sykler. Vi fikk en lite Suzuki og Mike ble utnevnt som sjåfør. Det er statuer spredd rundtom hele kysten til øyen og selvom øyen ikke er så veldig stor, bruker man ganske lang tid på å komme rundt. Noen av statuene er restauret, mens andre forsatt ligger veltet, med ansiktet ned, som de har gjort i flere hundre år. Steinbruddet, Rano Raraku, hvor Moai-ene ble hugget ut av fjellet, var ett i av de mest imponerende synet. Det var mange stauter oppover vulkansiden, noen var enda ikke ferdig og det var i alle fall to store statuer som forsatt hang fast i fjellveggen. Det var en innsjø nede i krateret, med mange hester som gikk og gresset. VI gikk en liten tur rundt og kikket på de forskjellige Moai-ene. Rett ved siden av steibruddet la en av de mest kjente området med Moai-er: Tongariki. Her er det 16 statuer på en linje og de ser alle sammen vekk fra havet. De fleste var fikset på, mens andre var litt mer forfallet.

Turen til Påskeøyen var ikke komplett uten å ha sett soloppgangen. Så tredje dagen sto vi opp grytidlig, kjørte ut til Tongariki. Det var dessverre veldig overskyet, men vi fikk likevel ett par gode bilder. Vi leverte inn bilen og gikk tilbake til hostellet hvor frokosten ventet. Hege tok seg deretter en laaang power-nap, mens Stine leste og photoshoppet litt. Da Hege og Mike våknet, gikk hele gjengen ned for å leie ny bil, så dro vi ut til en flott sandstrand. Her badet vi og leste og hadde det egentlig ganske fint.

Idag reiste de andre tilbake til fastlandet. Vi har gått litt rundt for å finne postkort og souvenirer, men de fleste stedene har vært stengt fordi det er søndag. Vi gikk også å kikket på sjøskilpaddene som svømte i havnen. Imorgen, altså 09.01, reiser vi tilbake til Santiago, hvor vi skal være noen dager før vi reiser videre.

(P.S: Nå har vi lagt opp noen flere bilder fra nyttårsaften)

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (4)

Linn - 09.01.2012 - 7:12

Rapa Nui

Oh, jeg er kjempemisunnelig! Påskeøyen virker helt fantastisk, mye flotte bilder. Håper jeg får reist der en gang. ;) Nå er jeg tilbake på skolen, og livet er hardt. :P Kose dere videre, og god tur til Santiago. Klem

Ove og Marit - 09.01.2012 - 16:45

God påske

Flotte bilder fra Påskeøya. Dere er heldige. Hvor går ferden videre fra Santiago?

Onkel Tore - 10.01.2012 - 15:44

Steinfigurer.

Hei. Kunne godt tenkt meg å ha en slik stein figur i hagen. Har dere muligheter til å sende en eller.........

Una - 12.01.2012 - 22:12

Jealous!

Hehe, you got lei'd :p Ser helt fantastisk ut... Misunner dere jenter! Kos dere masse!