Valle de la Luna

Vi hadde ikke penger til å reise til månen, så vi dro til det nest beste, Månedalen

Vi endte opp i en bitte liten by, San Juan, 2 timer nord for Mendoza. Planen var egentlig å ta bussen helt til San Augustin de Valle Fertil, som ligger mye nærmere Valle de la Luna, men siden vi måtte skifte buss i San Juan uansett, valgte vi å bo og ta turen derfra.
På bussen satt vi foran en engelskmann og en russisk jente og det viste seg også at de skulle bo på samme hostel som oss. Vi kom raskt i snakk med dem og fant ut at vi kunne ta turen sammen. William, som engelskmannen het, tok på seg å bestille siden han snakket litt spansk. Da turen var bestilt, slappet vi litt av, før vi gikk til busstasjonen for å bestille billetter videre til Còrdoba. Ingen på busstasjonen snakket engelsk, men Hege brillierte med det lille hun kunne av spansk og alt ordnet seg til slutt. Da vi kom tilbake til hostellet, skulle vi betale for turen til Månedalen. Det viste seg at William ikke hadde bestilt til fire personer, men bare til to! Toto, hosteleieren, ble lettere stresset, men klarte heldivis å ordne en bil til, så vi også kunne være med. Vi tok kvelden tidlig, på ett ekstremt varmt soverom.
Tidlig om morgenen var vi klar til å dra til Valle de la Luna. Vi ble plukket opp av vår hollandske sjåfør og kjørte de fire timene det tok å komme seg til nasjonalparken. Det var ikke lov å gå rundt på egenhånd, så vi ble kjørt rundt i 3 timer og vi hadde 5 forskjellige stopp. Første stoppet var ikke veldig imponerende, for det var egentlig bare en introduksjon til nasjonalparken. Guiden snakket bare spansk, så vi forsto ikke noe a v det han sa. Det tok seg heldigvis opp på de fire neste stoppene. Selve dalen i parken har noe som minner om Månelandskap, egentlig ganske stilig og steinformasjonene er noe vi aldri har sett før. De har også funnet masse dinosaurskjellet og fossiler her. Selve turen i parken tok nesten 3 timer.
På veien tilbake tok vi en omvei til en liten landsby som er ett viktig religiøst sted for en del folk i Argentina.
Det var en dame som skulle gå ut i ørkene for å finne mannen sin, som var sendt ut i krigen. Hun tok også med seg babyen sin. Damen døde, men babyen overlevde ved å amme på sin døde mors bryst, som aldri gikk tom for melk.
De har laget ett slags alter/museum som folk reiser land og strand til for å gi gaver som takk for hjelp og beskyttelse. Egentlig litt merkelig spørr du oss, men det er som det er.
Etter nesten 12 timer på veien kom vi tilbake til hostellet. Vi laget mat og slappet av før vi sovnet begge to. Dagen etter tok vi en 10 timer lang busstur til Còrdiba, Argentinas nest største by. På veien viste de mange filmer - dubbet på spansk. Er dessverre ikke like kjekt å se på Avatar når du ikke skjønner hva de sier.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (4)

Una - 19.01.2012 - 19:26

Valle de la Una?

Så skikkelig stilig ut jenter! Håper dere koser dere. Jeg har 8-22 timers dager her hjemme med skole og ambulansekurs :s

Linn - 19.01.2012 - 19:35

Månen

Kjempestilige steinformasjoner! Kunne tenkt meg en tur dit. ;) Men en anelse sært dette amme-alter-greiene. Jaja, hver sin lyst. ;P

Hege og Stine - 19.01.2012 - 19:41

Amme-alter

Ja, skikkelig sært! Vi kom oss egentlig ganske kjapt ut derfra, var en anelse creepy...

Bjarne Schultz - 29.01.2012 - 17:47

Stine og Hege

hei... skal til Buenos Aires/Montivideo en langhelg i slutten av mars, før jeg slkal til Valparaiso i Chile på et møte siste uken før påske. Har dere tips om et OK hotell i Buenos Aires.. i "tangoområde"