Pantanal

Fantastisk eventyr i en av verdens største våtmarker

Vi kom oss til Campo Grande med fly fra Rio og booket oss kjapt inn på en tur til våtmarkene. Den lille turgruppen vår besto av to irer, en fra Belgia, New Zealand og Australia. Vi kjørte nesten 4 timer lenger inn i landet med minibuss og måtte deretter bytte til lasteplanet på en lastebil (nesten som å kjøre en stor tuk-tuk) Det begynte selvfølgelig å hølje ned med en gang vi kom oss på lastebilen og det ble ikke bedre da vi fant ut at vi måtte tilbringe de neste 3 timene under en presenning, kjørende på en oversvømt traktorsti. Det regnet stort sett hele dagen og vi var ganske glad da guiden vår, Fabian, fant ut at det var best å utsette natt-turen til dagen etter.
Vi våknet opp til sol og blå himmel og var klar for utforsking av Paraguai elven. VI kjørte båt i over to timer og så mange forskjellig fugler, caimaner og kapybara (flodsvin), som er verdens største gnager. Det hoppet til og med fisker opp i båten! Etter lunsj var det tid for å fiske etter piraja. Vi sto knedypt i elven (har jeg nevnt at denne elven var full av caimaner?!) og fisket. Stine var en skikkelig killer og fikk hele 7 pirajaer (men bare 2 som kunne spises) mens Hege ikke hadde fiskelykke i det hele.Til middag hadde vi selvfølgelig piraja og det var skikkelig godt. Da det ble mørkt, satt vi oss atter en gang i båten. Denne gangen for å se caimanene i deres rette element. Vi kjørte rundt og lyste med lommelykt og det var helt sykt å se hvor mange caimaner det var ute på elven. De var heldigvis ganske sjenert og dukket kjapt under hvis båten kom for nærmt.
Siste dagen i våtmarkene våknet vi opp til enda en solfylt dag. Vi satt oss i båten og ble kjørt over til andre siden av elven. Vi skulle nemlig ut å jakte etter anaconda i sumpen! På forhånd hadde vi fått beskjed om å gå med langbukse og flip-floper og at noen kanskje syns at turen kom til ha være veldig tøff og at sannsynligheten for å finne noe var ganske liten. Ingenting kunne ha forberedt oss på hva vi nå skulle gjøre. Vi gikk knedypt i gjørme og med vann opp til livet, i sumpen i Brasil! Det var skikkelig tungt, men på en måte også ganske artig (selv om vi egentlig hatet det der og da). Meg og Stine og noen av de andre i gruppen endte opp med å gå litt lenger bak enn de andre og plutselig hørte vi masse skrik og skrål - en anaconda hadde nettopp blitt oppdaget!!! Fabian klarte å fange den og så fikk vi lov til å holde den å ta bilde. Hege syns et var nok å bare holde den i halen, mens Stine fikk den rundt halsen og holdt både hode og hale! En tøffing med andre ord.Vi var alle skikkelig fornøyd, for vi var den eneste gruppen som faktisk hadde funnet en slange på turen. Da vi kom tilbake spise vi lunsj og så kjørte vi, Rihannon (Australia) og Anjena (New Zealand) til grensebyen Curumba.
...
I Curumba traff vi et Australsk par som bodde på det samme hostellet som oss i Campo Grande og en brite som het Vish. Vi var nå en gruppe på 7 og sammen med dem dro vi over til Bolivia. Vi måtte vente i neste 7 timer på toget, og i den bitte lille bolivianske grensebyen var det ikke mye å gjøre, annet enn å spise og lese. Etter en natt på toget kom vi fram til Santa Cruz. Vi sov og slappet av og om kvelden gikk hele gjengen ut for å spise og ta noen drinker. Dagen etter tok meg, Stine og Rihannon en 14 timer lang nattbuss til Sucre. Det er den verste bussturen vi har tatt på hele turen, da veien ikke var asfaltert og bussen var elendig! Men bortsett fra det liker vi Bolivia veldig godt så langt. Det er litt kaldere, men det er bare behagelig etter den ekstreme varmen i Brasil og i tillegg er det veldig billig her.
(Siden jeg nå har hatt to lange nattreiser på rad orker jeg ikke å legge opp bilde enda. De kommer mest sannsynlig i løpet av morgendagen)

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (5)

Silje - 05.03.2012 - 13:09

Ikke misunnelig!

Aldri om eg hadde gått i sumpen for å se etter anaconda! Eg e mektig imponert :) Så for en gang skyld kan eg si at eg ikke e misunnelig på dere :D

Kos dere videre i Bolivia!

Ove og Marit - 06.03.2012 - 17:03

Anna Conda.....

Eg trur beint fram at de e blitt galne....!!!!!! Vi venter spent på fotobevis. Med alle de ekle dyrene dere har blitt kjent med, går vi ut fra at skrekken for våre søte husedderkopper er borte vekk.

Hege & Stine - 07.03.2012 - 13:17

Bilder

Bilder kommer senere, internettet i Bolivia er så tregt at vi ikke kan laste opp. Ellers er alt fint :)

Ove og Marit - 08.03.2012 - 20:14

Steike

Fy søren, ekkelt med slanger og anacondaer. Regner med det kommer bilder av dette. Kos dere videre:)

Ekki - 08.03.2012 - 20:15

ja

det var eg som skrev det :)