Puno

Båttur til de menneskelagde øyene

Vi hadde hørt at de flytende øyene i Lake Titicaca på den peruvianske siden var veldig flott, så vi bestemte oss for å tilbringe noen dager i Puno.
Med en gang vi gikk av bussen fikk vi flere hostel tilbud, og endte opp med å gå med en fyr som hadde et rimelig hostel med billig enerom. Vi bestilte tur til de flytende øyene til dagen etter.
Det er ca. 50 øyer og vi besøkte to av dem. Det tok nesten en time med båt, hvor vi kjørte forbi flere små siv øyer. På disse øyene var det griser som hadde svømt ut og nå sto og gresset. Et merkelig syn for å si det sånn. Når vi kom til Uros, som de flytende øyene heter, fikk vi se hvordan øyene var bygget opp. Det tar ca. 10 mnd å bygge en stor øy. Deretter ble vi regelrett kastet inn i ett hus, hvor en dame prøvde å få god kontakt med oss, for å så prøve å selge oss ting fra markedet. Hardhudete turister som vi er kjøpte vi ingenting. Så ble vi underholdt med sang og presentasjon om hvordan de spiste sivet, men vi fikk ikke smake! Så ble vi tilbudt en tur i en tradisjonell sivbåt til den neste øyen. Vi seilte ut på midten av vannet og tilbake til øyen som var rett vedsiden av den første vi var på. Turen varte i 20 minutter, men kunne vart i to - eller vi kunne hoppet mellom øyene. Her var vi i hele 5 minutter før de «vamoset» oss tilbake til motorbåten. Men vi fikk i alle fall glimset en skole...
Etter tre timer i båten kom vi til Isla Toquile, som er en av 2 hovedøyer i peruvianske Titicaca. Her bor det fortsatt folk som lever på tradisjonelt vis. Her gikk mennene rundt med luer som fortalte oss om de var singel eller gift. Gifte menn hadde blå og rød lue, mens de single hadde hvit og rød. Kvinnene gikk med svart sjal. De gifte mennene hadde også belte som var laget av konens hår!
Her gikk vi til en landsby, hvor en familie sang og danset for oss, før vi spiste lunsj. Så bar det tilbake til båten og tilbake til Puno.
Vi syns egentlig denne turen var alt for turistifisert og følte nesten som vi så på dyr i en dyrehage.
Samme kveld spiste vi middag sammen med Ninja, som var på vei gjennom Puno mot Bolivia. Det var veldig kjekt å se henne igjen, så vi utvidete middagen til en helkveld. Vi gikk på bar og tok noen drinker sammen med en haug med kiwier, australiere og amerikanere.
Vi ville også se på gravtårnene som var bygget i Sillustani, utenfor Puno. Det er 12 pre-inka og inka gravtårn, bygget på et viktig astrologisk berg. I noen av tårnene hadde de funnet opptil fem mumier, sammen med offergaver til gudene. Det høyeste tårnet, som var 8 meter høyt, hadde blitt truffet av lynet og rast halvveis sammen.

Tips en venn | Del p facebook

Kommentarer til artikkelen (0)