Inka Trail

Den hellige veien til Machu Picchu

Vi ble hentet i Cusco tidlig om morgenen lørdag 17 april og kjørt med buss til KM 82 hvor turen startet. Ikledd i de nye North Face jakkene og sekkene våre, som vi hadde kjøpt for bare 300kr tilsammen på svartemarkedet, begynte vi 43km lange turen mot Machu Picchu.
Første dagen var desidert den letteste. Vi skulle gå 12km og hadde strålende fint vær. Det var mest bortover, med bare en oppoverbakke på slutten. Rett før lunsj besøkte vi den første Inka ruinen langs den hellige ruten. Gruppen vår bestod forresten av ti amerikanere, hvorav åtte av dem reiste sammen, to canadiere og to briter. Med andre ord - vi var de eneste som ikke hadde engelsk som vårt førstespråk, plus 19 bærere (chaskis), som løp i forveien for å sette opp telt og lage mat og ellers gjøre livet lettere for oss. Vi hadde også to guider som het Percy og Raul. Servicen vi fikk var utmerket, og måltidene vi fikk bestod av tre til fire retter hver dag!
Dag 2, som også har rykte på seg for å være den tyngste dagen, gikk vi 4,5 timer i bare oppoverbakke, før vi nådde Dead Womens Pass som er 4215 m.o.h. Da vi nærmet oss toppen begynte det og pøsregne, så vi tok gladlig på oss de nyinnkjøpte regnbuksene våres og var vel lettet når vi nådde toppen. Etterpå gikk vi i 1,5 time nedover før vi nådde campen til lunsj. Tilsammen ble det 11km. Alt i alt synes vi ikke andre dagen var så hard som folk skal ha det til, men det kan og være fordi vi leide ekstra bærer som tok mesteparten av tingene vår. Andre i gruppen slet betydelig mer enn oss, og en av amerikanerne ble kjempesyk og måtte gå ned igjen.
Tredje dagen begynte med oppoverbakke. Da vi nådde fjellpasset, hadde vi en liten seremoni, hvor vi ofret tre koka-blader til fjellgudene. Etterpå spilte Percy en flott melodi på fløyten sin og flere i gruppen ble betydelig rørt. Deretter bar det nedover i noen timer. Veien vi gikk på var nesten helt orginal og vi gikk også gjennom tre tunneler. Vi stoppet også innom flere Inka ruiner og vi ankom campen rett før det ble mørkt. Denne dagen gikk vi 15km.
Siste dagen stod vi opp klokken 4 for å spise frokost og for å nå Solporten før soloppgang. Vi hadde campet 5km fra Machu Picchu, så var ikke så langt å gå denne dagen. Det hadde regnet hele natten og det forsatte utover morgenen, vi hadde derfor ikke så høye forhåpninger om å se Machu Picchu fra Solporten. Vi gikk i to timer og da vi kom frem til Solporten var det fullstendig tåke og vi kunne ikke se noenting. Men vi fikk likevel en overraskelse i form av Jim (han som måtte snu), som møtte oss der. Vi ventet en stund og etter 20 minutter lettet tåken i to minutter og vi gikk et lite glimps av Machu Picchu! Så bar det ned til ruinene og klokken åtte kom vi ned til synet av en shitload av turister i fargerike ponchoer. Forsatt mye tåke og kunne ikke se så mye, men igjen lettet tåken og vi fikk et fint gruppebilde. Percy hadde en to timers lang guidet tur hvor han forklarte de viktigste bygningene og stedene i Machu Picchu, deretter ble vi sluppet løs i ruinene. Vi hadde rundt seks timer på å utforske og var så heldig at tåken lettet betydelig og vi fikk mange fine bilder. Etter en lang dag i Machu Picchu, traff vi resten av gruppen for et siste måltid, deretter bar det med tog og buss tilbake til Cusco.

Forresten så spiste vi også marsvin i Cusco. Det var veldig beinete, men smakte ganske godt.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (5)

Marit og Ove - 24.04.2012 - 4:39

Utrolig flott!

Et etterlengtet reisebrev

Linn - 24.04.2012 - 12:36

Endelig! :D

Åh, så tøft! :D Knalltøffe ruiner, dere er virkelig heldige som har fått oppleve denne turen her. Jammen godt at tåken lettet innimellom.

Likte denye jakkene forresten, slitan. ;) Vet dere om den larven er giftig forresten? Ser nemlig ut som ne sånn skummelen en, som skyter ut piggene sine når den føler seg truet. :O

Marsvin høres forresten nice ut. ;P

Stor klem

Hege og Stine - 24.04.2012 - 15:02

RE: Linn

Vetsje om larven e giftig. Vi hadde med oss en biolog, så regner med at han hadde visst det, pluss at vi sto ganske nærmt når vi tok bilde...

Una - 24.04.2012 - 16:00

Yey!

Så fantastisk kult at dere har gjort dette jenter! Stolt av dere ;) Marsvinet ser forresten ut som en mini-flodhest... Funky...

Ruben - 25.04.2012 - 19:25

En drømmereise

Er bokstavelig talt helt ærlig...... blå av missunlese og sitter på gulvet fordi jeg ikke klarte sitte stille i stolen da jeg leste innlegget. Har tigget på siden etter det siden Kondorby innlegget :D Så utrooooooooooooooolig kult at dere har fått oppleve et slikt eventyrlig reisemål!!! Får helt adhd bare ved å lese innlegget :D Var det like spennende å oppleve turen som det å planlegge/ vente på den? Ikke svar, gjør det når dere kommer hjem igjenn!!! Håper alt er bra med dere, sugoooooooooooooooooooooy!