San Francisco og Yosemite

Sightseeing i San Fran og Camping i Yosemite

Vi ankom San Fran og kom oss relativt kjapt gjennom sikkerhetskontrollen. Den første dagen i byen gjorde vi ikke stort annet enn å kjøpe noen nye klesplass, sende hjem de varme klærne våre, noe vi i senere tid har angret litt på, for i California er det faktisk ganske kaldt, og gå i den skandinaviske matbuttikken for å kjøpe knekkebrød, makrell i tomat og salt lakris.
Vi kjøpte to-dagers pass på turistbussen, som tok oss med til de største turistatraksjonene. Vi hoppet av ved Pier 33 for å kjøpe billetter til Alcatraz. Vi endte opp med å kjøpe billetter til dagen etter. Så bar det videre til Fishermans Wharf, hvor vi kjøpte krabbesandwich, og deretter busset vi helt til Golden Gate Bridge. Det var forresten veldig overskyet denne dagen og ganske kaldt, men det stoppet ikke oss fra å gå et lite stykke på broen. Vi fant kjapt ut at dette ikke var dagen for sightseeing, så derfor tok vi bussen tilbake til hostellet for å varme oss. Senere på kvelden gikk vi på kino for å se Dark Shadows. Vi kjøpte den største brusen vi noen sinne har sett - i USA er porsjonene veldig mye større enn det vi er vant med..
Endelig en dag med fint vær, på 17. mai og greier. Vi kom oss til Pier 33 og var klar til å gå ombord i båten som skulle ta oss med til Alcatraz, men lenger kom vi ikke da et par fra Los Angeles kom bort til oss og spurte om de kunne kjøpe billettene våre for 100 dollar - dobbelt pris av det vi betalte! Uten å nøle ga vi kjapt billettene våre fra ossog fikk penger rett i lommen (som forresten ble brukt på en bedre middag senere på kvelden, 17. mai måtte jo feires med stil). Så vi endte opp med å tutle rundt på Fishermans Wharf, besøke Bubba Gumps rekerestaurant fra filmen om Forrest Gump og helt tilslutt et siste besøk på Golden Gate, men vi syns begge at broen var kulere med tåke rundt.
Den siste dagen traff vi Freek fra Nederland, Hiro fra Japan og Chris fra England. Vi hadde allerede gjennom CouchSurfing avtalt at vi skulle leie bil sammen og dra på tre-dagers tur til Yosemite. Så dagen etter ble vi hentet av Freek og på vei ut av byen stoppet vi på Walmart for å kjøpe utstyr. Første kvelden campet vi rett utenfor parken. Vi kom ikke frem før etter solnedgang og brukte derfor over en time på å slå opp guttenes telt (som kom med helt ubrukelige instruksjoner). Det viste seg fort at teltet de hadde ikke var til tre personer, men heller til to, så Freek meldte seg heldigvis frivillig til å sove ute..
Vi våknet tidlig på morgenkvisten for å kjøre til Camp 4 som lå inne i Yosemite, vi måtte vente helt til klokken 10 før vi fikk slå opp teltet og kom oss ikke avgårde på tur før nærmere 12. Men ut på tur skulle vi og valget falt på Yosemite Falls og Yosemite Point. Vi gikk for det meste bare oppover og mye i trapper, men det var likevel en flott tur. På toppen fikk vi en bra utsikt over Yosemite Valleyog vi fikk også sett litt av Måneformørkelsen. Alt i alt en bra dag.
Dagen etter gikk vi the Mist Trail, som var trapper og sti langs og opp ved siden av et fossefall. Vi ble søkkvåt, men det var en ufattelig artig tur opp. Senere gikk vi til Mirror Lake, hvor vi så en bjørn. Vi tror det var en brunbjørn, men er ikke helt sikker. Vi måtte også klatre over et steinskred, så vi følte oss ganske hardcore. På kvelden laget vi stort bål og grillet pølser. Dagen etter forlot vi Yosemite, etter to fantastiske dager med tur og camping, og vendte snuten dro tilbake til San Francisco.

Tips en venn | Del p facebook

Sorter etter anbefalinger - Sorter etter dato

Kommentarer til artikkelen (4)

Nina - 28.05.2012 - 7:46

Den Ultimate BFF

Ja, hvordan føles det å være tilbake i den siviliserte verden? Flott tenker jeg! Ærlig nå, hvor fort løp dere til Starbucks? ;P

OG flott at nå kan jeg føle meg litt med med å skrike ut der har jeg og vært! Det er flott! Forventer masse masse masse bilder fra Harry Potter verdenen. Helst at dere holder opp et bilde av meg i alle bildene dere tar. Det hadde vært fint!

Kos dere videre! Sees snart! X

Mamma og pappa - 01.06.2012 - 14:34

Pakkene

er kommet vel i hus.

Linn - 05.06.2012 - 9:16

Eg fant, eg fant!

Eg fant det norske flagget! :D Likte buttonsene forresten. Og camping så gøy ut. :D

Una - 06.06.2012 - 10:01

Awesome!

Ååå, så fantastisk! Jeg vil være meeeed! Fant også det norske flagget! Og tenk at dere så bjørn!!