New York

Vi fikk en liten smakebit av Det Store Eplet

Etter en kort busstur (bare 5 timer) fra D.C ankom vi endelig New York litt forsinket. Vi var så heldig at vi hadde blitt invitert til å bo hos Linda, mammaen til Ninja. Leiligheten hennes ligger midt på Manhattan, bare noen få minutter fra Central Park og Broadway - med andre ord en genial plassering. Til gjengjeld tok vi vare på hunden hennes, Poe.
Første dagen spiste vi frokost på en liten utekafe rett borti gaten. Det var kjempemange ledige bord der, men selvfølgelig satt vi oss på det faste bordet til en gammel mann. Det stoppet ikke han, så han slo seg ned og begynte å prate med oss. Han var veldig hyggelig og vi fikk mange tips om New York.
Etter frokost tok vi subwayen til Body - The Exhibition. Det er en utstilling med ekte menneskekropper, og det var gjort sånn at vi kunne se inni og greier. Vi tutlet også rundt nede ved havnen, hvor vi så Brooklyn Bridge og Statue of Liberty fra fastlandet. Vi fikk også tatt en titt på Ground Zero, men det var ikke mye å se, for de hadde stengt av store deler av området. Senere på kvelden gikk vi på tur i Central Park og kikket på softball-kamper, tok turen gjennom Times Square og besøkte Rockerfeller Plaza.
Dag to gikk vi for det meste bare rundt omkring. Vi fikk kjøpt oss litt nye klær, før vi gikk til Highland Park. Den parken er litt spesiell, siden det er blitt bygget oppå nedlagte t-bane-skinner. Vi kjøpte moreller som ble maulet i parken. På kvelden gikk vi på Dangerfields, en av de eldste stand-up klubbene i N.Y. Det var 5 veldig flinke folk på scenen og vi hadde det kjempeartig.
Tredje dagen dro vi på sightseeing med Linda og Richard. Først ble vi spantet frokost på, før vi kjørte med bil over Brooklyn Bridge til, selvfølgelig, Brooklyn. Her parkerte vi og så gikk vi frem og tilbake på broen. Etterpå kjørte bar det videre til Empire State Building. Selvom vi fikk hurtigbilletter var et likevel en del køgåing, men vi er nå blitt rutinerte køere, så det gjorde ikke så mye. På toppen var det flott utsikt over byen.
Senere på kvelden var det endelig tid for WICKED på Broadway. Stykket handler om livet til heksene i Oz før Dorethy ankom. Vi syns begge at det var utrolig bra og kunne godt tenkt oss å se det igjen. Da vi kom tilbake til leiligheten var Ninja kommet fra Bogota!
Dag fire dro vi på skattejakt med Ninja i Greenwich Village. Vi fikk spørsmål og ledertråder på telefonen, så var det bare å finne frem. En kjekk og artig måte å oppleve bydelen på og vi fant mange små rare butikker - blant annet en flott ostebutikk og skandinavisk godteri, og ikke minst alle de rare folkene som bor i området.
Femte og den nest siste dagen var det dessverre tid for Ninja å dra videre. Vi tok kontakt med Joe, som vi traff i Las Vegas, og var sammen med han hele dagen. Vi spiste det som er kåret til New Yorks beste pizza, dro til Coney Island hvor vi tok Cyclone, en 85år gammel berg-og-dalbane og så på freakshow. Senere på kvelden gikk vi å så Rocky Horror Picture Show på kino, med live skuespill.
Idag skulle vi egentlig reise, men vi våknet opp til sjokkbeskjeden om at flyet vårt hadde bitt kansellert. Etter mye stress fikk vi endelig kommet oss på et fly på tirsdag og hjemkomst blir onsdag. Så dette blir det aller siste innlegget, for nå gidder vi ikke å skrive mer. Snakkes hjemme i Bergen, vi gleder oss masse til vi kommer hjem!

Tips en venn | Del p facebook

Kommentarer til artikkelen (0)